مطالعه‌ی تغییرات ژنتیکی مرتبط با دیابت نوع 2 وکسب بینش‌های جدیدی در رابطه با این بیماری

29 مارس 2017- یک گروه از محققان آلمانی درحال مطالعه‌ی تغییرات ژنتیکی مرتبط با دیابت نوع 2 هستند، آنها می‌خواهند از این اطلاعات برای بهبود استراتژیهای درمانی و تغییر شیوه‌ی زندگی با هدف مدیریت و درمان دیابت نوع 2 استفاده کنند.

این تغییرات ژنتیکی که به نام "پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی (SNPs)" معروف هستند، تغییراتی می باشند که در توالی DNA رخ می دهد و موجب تغییر (خوب یا بد) در عملکرد ژنها می‌شوند.

بر خلاف جهش‌های ژنی که به طور تصادفی رخ می‌دهند، پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی در درصد قابل توجهی از جمعیت رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به بروز خطراتی برای ابتلا به بیماریها، تعیین موفقیت یک درمان و حتی پاسخ بدن به رژیم‌های مختلف شود.

 برای مثال درعمل، SNP‌ها می‌توانند اطلاعاتی در مورد چیزهایی مثل چگونگی متابولیسم چربی در بدن اینکه بدن ما تا چه حد می‌تواند مواد سرطان‌زا را غیر فعال نماید و اینکه مواد مغذی در بدن ما بدرستی جذب می‌شوند، در اختیار ما قرار دهند.

 محققان مرکز هلمهولتز در مونیخ و دانشگاه فنی زوریخ شروع به بررسی SNP‌ها به منظور درک اثرات آنها بر بدن، هنگام استفاده از یک داروی جدید یا شرایط دیگر کرده‌اند.

 داروهای بسیاری برای درمان دیابت نوع 2 بر اساس کشف آنزیم‌ها، گیرنده‌ها و یا سایر اهدافی که واسطه‌ی اثرات بیولوژیکی مطلوب هستند، طراحی و تولید شده‌اند. اما نفوذ SNP‌ها بر فعالیت ژنهای هدف مسئله مهمی است که غالباً در نظر گرفته نمی‌شود.

محققان با استفاده از ابزارها و روشهای پیشرفته مانند طیف سنجی جرمی به بررسی دقیق‌تر SNP‌ها برای درک اندرکنش آنها با ژنهای یک فرد و تأثیر آنها بر متابولیسم فرد پرداختند.

 محققان به ویژه علاقه‌مند به کشف قویترین تأثیرات SNP‌ها بر تنظیم ژنهای دخیل در فرایندهای متابولیک مرتبط با دیابت نوع 2 هستند.

دکتر Stefanie Hauck از مرکز هلمهولتز گفت: ما شکافهای موجود بین تغییرات ژنتیکی و درک اثرات عملی آنها بر ارگانیزم‌ را برطرف خواهیم کرد. دکتر Hauck وهمکارانش امیدوارند ارتباطات پیچیده‌ی بین SNPها، شیوه‌ی زندگی و رژیم غذایی را درک کنند تا بتوانند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برای کاهش برخی عوامل خطر که ممکن است در آنها وجود داشته باشد، کمک کرده یا نتایج درمان را بهبود بخشند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/genetic-variation-testing-could-provide-new-insights-into-type-2-diabetes-96254230.html